De uitrol van de Full Self Driving (FSD) optie waar Tesla al jaren aan werkt, heeft wel wat weg van die van de Cybertruck. Gemiste deadlines, problemen die zich blijven opstapelen en daardoor nog steeds niet klaar is voor de praktijk. Na diverse pogingen, met versies die nog niet het échte volledig autonoom rijden mogelijk maken, is het vooral een kwestie van aanmodderen. De FSD-software is in de VS dan ook nog niet goedgekeurd om ‘los te laten’. De fake demo video heeft de vibe rondom volledig autonoom rijdende Tesla’s ook geen goed gedaan.
Het is niet dat Tesla stil zit, maar het gaat gewoon, net als bij de Cybrtruck, niet volgens planning. En dat is een understatement. Toch denkt Musk dat het, na jaren van uitstel, dit jaar gaat gebeuren, in ieder geval in de VS. Dat heeft de CEO van Tesla in ieder geval geroepen tijdens de presentatie van de meest recente kwartaalcijfers. Echter, heel overtuigend was hij niet. Musk zei letterlijk: “Ik twijfel om dit nu uit te spreken, maar ik denk dat we het (de uitrol van FSD, red.) dit jaar kunnen gaan doen.”
Hij voegde daaraan toe dat de ontwikkeling van FSD er een is van ‘twee stappen voorwaarts een stap terug’. Maar hij herhaalde ook dat volledig autonoom rijden, zoals dat met FSD mogelijk moet worden, de toekomst heeft.
Behalve de jarenlange beloftes dat Tesla eigenaren zich letterlijk door hun auto konden laten rijden, is er nog een reden bijgekomen waarom de FSD-optie nu snel op de markt moet komen. Door de prijsdalingen die Tesla – mede vanwege de steeds verder verhardende concurrentie – heeft moeten doorvoeren, is de marge behoorlijk onder druk komen te staan.
Daarbij komt dat Tesla in haar omzetverwachtingen van vorig jaar al rekening hield met een substantiële bijdrage in die omzet door de uitrol van FSD. Dat geld is natuurlijk niet in de kas beland. Met de uitrol van FSD dit jaar (2023), een optie die maar liefst 15.000 dollar kost, is de verwachting dat de winstmarge weer zal aantrekken.
Het zal mij wel benieuwen hoeveel Tesla kopers en -eigenaren straks bereid zijn om zoveel geld neer te tellen om volledig autonoom te kunnen rijden. Ik bedoel, op een Tesla Model Y van pak ‘m beet 50.000 euro praat je dan wel over een ‘prijsverhoging’ van zo’n 30 procent!